black friday
Atunci când practică vânzări promoționale (vânzări cu preț redus), cum ar fi, spre exemplu, reducerile oferite de Black Friday, comercianții trebuie să respecte câteva reguli, printre care se impun a fi menționate următoarele:
1. reducerea de preț trebuie să fie raportată la prețul de referință (cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus); cu titlu de exemplu, dacă în perioada ultimelor 30 de zile înainte de reduceri un comerciant vindea produsul XX cu 100 Lei iar la reducere comerciantul listează același produs cu ”90 Lei, redus cu 50% de la 180 Lei”, acesta nu aplică reducerea de 50% la prețul de referință (100 Lei) și riscă să fie sancționat pentru publicitate înșelătoare;
2. anunțul de reducere de prețuri trebuie să indice în cifre o reducere în raport cu prețurile de referință;
3. anunțul de reducere de preț trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat, fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat;
4. anunțul de reducere de preț trebuie să precizeze produsele sau serviciile ori categoriile de produse sau servicii la care se referă anunțul publicitar precum și perioada pentru care produsele sau serviciile respective sunt oferite la preț redus; se poate folosi și mențiunea: „până la epuizarea stocului”;
5. orice produs/serviciu comandat în perioada indicată în anunțul publicitar privind prețul sau reducerea de preț trebuie să fie livrat/prestat sau furnizat la prețul indicat în anunțul respectiv chiar dacă livrarea/prestarea sau furnizarea se face după terminarea perioadei din anunțul publicitar;
6. nicio publicitate de preț sau reducere de preț care se adresează consumatorilor nu poate fi efectuată pentru produse care nu sunt disponibile la vânzare sau pentru servicii care nu pot fi prestate/furnizate în timpul perioadei la care se raportează această publicitate, cu excepția lichidărilor şi soldărilor, caz în care perioada de reduceri este considerată terminată la epuizarea stocului de mărfuri declarat, în limita perioadei de reduceri anunțate şi notificate;
7. se interzice ca o reducere de preț pentru un produs și/ sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părți din produs și/sau serviciu;
Potrivit OG 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, comercianții au obligația să prezinte organelor de control toate documentele justificative care atestă veridicitatea prețului de referință.
Managing Partner BRANCOV SIMIONESCU TODOR SCA