Blog

Modificări CODUL MUNCII

La data de 06 mai 2021, o serie de modificări legislative în domeniul dreptului muncii, printre care și excepții cu privire la documentația din domeniul muncii (altfel obligatorie) au fost adoptate și publicate în Monitorul Oficial nr. 474.

Astfel, prin OUG 36/2021 privind utilizarea semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate, însoţite de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată şi sigiliul electronic calificat al angajatorului în domeniul relaţiilor de muncă, şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, Codul Muncii a fost modificat în următorul sens:

  1. Semnătura electronică va putea fi utilizată pentru semnarea documentelor de dreptul muncii

Părţile pot opta să utilizeze la încheierea contractului individual de muncă/actului adiţional la contract, după caz, semnătura electronică avansată sau semnătura electronică calificată, însoţită de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată şi sigiliul electronic calificat al angajatorului, denumită în continuare ”semnătură electronică”.

Angajatorul poate opta pentru utilizarea semnăturii electronice pentru întocmirea tuturor înscrisurilor/documentelor din domeniul relaţiilor de muncă rezultate la încheierea contractului individual de muncă, pe parcursul executării acestuia sau la încetarea contractului individual de muncă, în condiţiile stabilite prin regulamentul intern şi/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, potrivit legii

Forma scrisă cerută de lege pentru încheierea documentelor de dreptul muncii se consideră îndeplinită şi dacă înscrisul este întocmit în formă electronică şi este semnat cu semnătură electronică.

Însă, angajatorul nu poate obliga persoana salariatul sau viitorul salariat să utilizeze semnătura electronică la încheierea contractului individual de muncă/actului adiţional la contract sau a altor documente emise în executarea contractului individual de muncă, după caz.

Indifferent de modalitatea aleasă de părți pentru semnarea documentelor, părţile trebuie să utilizeze acelaşi tip de semnătură, respectiv semnătura olografă sau semnătura electronică.

De îndată ce angajatorul decide să semneze documentele cu semnătură electronica, acesta trebuie ăs informeze salariații sau viitorii salariați de procedurile adoptate la nivelul companiei privind semnarea electronică a documentației din domeniul muncii.

  1. Telemunca – modificări legislative

Se modifică definiția telemuncii ca fiind forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor. Astfel, se exclude condiția de minim 1 zi / lună lucrată în regim de telemuncă.

Se prevede în mod expres dreptul angajatoruljui de a verifica activitatea telesalariatului în principal prin utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor, în condițiile agreate, dar și obligația angajatorului de a asigura condițiile necesare pentru ca telesalariatul să primească o instruire suficientă şi adecvată în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în special sub formă de informaţii şi instrucţiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la introducerea unui nou echipament de muncă, la introducerea oricărei noi proceduri de lucru.

  1. Inserarea obligației de confidențialitate a documentelor muncii din partea salariaților

Atât salariații cu munca la domiciliu, cât și telesariații, au obligaţia de a respecta şi de a asigura confidenţialitatea informaţiilor şi documentelor utilizate în timpul muncii la domicili, respectiv telemuncii.

  1. Modifcări în domeniul sănătății și securității în muncă

Dovada instruirii salariaților în domeniul sănătății și securității în muncă, asigurată de angajator, poate fi pregătită electronic (semnată cu semnătură electronică) sau pe hârtie, după caz, conform metodei stabilite în cadrul regulamentului intern.

În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va supune spre adoptare Guvernului proiectul de hotărâre pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

 OUG 37/2021 este al doilea act normativ care aduce modificări Codului Muncii, în sensul introducerii pentru microîntreprinderile definite la art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004 (care au până la 9 angajați și realizează o cifră de afaceri anuală netă / dețin active totale de până la 2 milioane de euro, echivalent în lei), a următoarelor prevederi:

  1. Fișa postului nu mai este obligatorie, specificarea atribuţiilor postului se poate efecuta verbal. Totuși, angajatorul este obligat să comunice fișa postului în scris, la cererea scrisă a salariatului.
  2. Angajatorul ţine evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat în condiţiile stabilite cu salariaţii prin acord scris, în funcţie de activitatea specifică desfăşurată de către aceştia.
  3. Întocmirea regulamentul intern nu este obligatoriu.

 

*Prezentul articol nu reprezintă consultanță juridică în sensul Legii 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat. Pentru informații complete, vă recomandăm să vă adresați unui avocat specializat în dreptul muncii.