Aveți identificată ideea unui business, aveți chiar și un plan de afaceri în cele mai mici detalii, aveți un spațiu, aveți chiar și potențiale contracte / clienți, totul sună perfect, până când, aflați cu stupoare că există un competitor care vă studiază cu mare atenție și intenționează să transforme toate principiile dumneavoastră în avantaje pentru el.
Deși cu siguranță tot ce înseamnă conceptul de proprietate intelectuală nu este primul aspect pe care îl aveți în vedere la demararea unei afaceri, o strategie inteligentă, bazată pe principiul precauției, pe diligență, vă poate situa într-o poziție clar superioară competitorilor de pe piața pe care activați.
În contextul tehnologic actual, se remarcă o extindere accentuată a noilor modele de afaceri astfel încât o gestionare corectă, atentă a drepturilor și a portofoliului de proprietate intelectuală nu doar că reprezintă atuuri vitale pentru o companie, dar adeseori vă pot și salva, asta în ipoteza litigiilor care se nasc în acest domeniu.
Pe de altă parte, din poziția investitorilor, acest concept de proprietate intelectuală este unul dintre primele aspecte verificate, întrucât aportul pe care acesta îl aduce afacerii dumneavoastră trebuie să fie asigurat într-o manieră sau alta.
Și cea mai sigură protecție o reprezintă protecția drepturilor de proprietate intelectuală, în această manieră se poate cu ușurința evita ca un competitor de pe aceeași piață să își însușească (și bineînțeles să își și înregistreze!) toate planurile dumneavoastră.
Proprietatea intelectuală este un termen care face referire la creații de tipul: invenții (brevete), opere literare, artistice, design.
Proprietatea intelectuala (PI) este împărțită în două categorii principale:
A.Dreptul de autor (Copyright), unde sunt incluse lucrări literare și artistice (romane, filme, opere muzicale, situri web, fotografii, etc.)
Tot aici se pot încadra drepturile conexe, cele care includ drepturile apărute ca urmare a interpretării, drepturile apărute urmare a emisiei programelor de radio si televiziune.
B.Proprietatea industrială, care include brevete de invenție (patente), mărci si indicații geografice, desene si modele industriale.
Avantajele protejării proprietății intelectuale
Astfel cum ați putut remarca deja, protejarea proprietății intelectuale are varii beneficii:
- Drept exclusiv de utilizare și de reproducere a invenției, a mărcii, etc.
- Calitatea si originea produsului, serviciului, sunt clare și mai presus de asta, garantate (aspecte apreciate de toți investitorii și potențialii clienți).
- Valoarea de piață a companiei crește în mod remarcabil dacă există în portofoliu un brevet sau o marcă înregistrată.
- Business-ul dumneavoastră dobândește siguranță juridică iar dumneavoastră dobândiți consolidarea poziției de proprietar al mărcii, de titular al dreptului de proprietate intelectuală.
- Șansele de identificare a potențialilor investitori cresc în mod semnificativ în momentul în care există un portofoliu de proprietate intelectuală.
- Poate cel mai important beneficiu, care se constituie într-o sursă directă de bani, este acordarea altor companii a contractelor de licență pe o anumită perioadă de timp.
Aspecte legale privind marca
Marca reprezintă, conform Legii 84/1998, orice semn susceptibil de reprezentare grafică, precum: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale şi, în special, forma produsului sau a ambalajului său, culori, combinații de culori, holograme, semnale sonore, precum şi orice combinație a acestora, cu condiția ca aceste semne să permită a distinge produsele sau serviciile unei întreprinderi de cele ale altor întreprinderi.
Pentru a vă asigura ca aveți toate drepturile legale asupra mărcii trebuie să demarați o procedură de înregistrare a acesteia la OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci).
Pentru înregistrarea mărcii la OSIM trebuie completată o cerere care să conțină o reproducere clară a semnului care se dorește a fi înregistrat, indicând totodată culoarea, forma, trăsătura tridimensională. Această cerere va fi însoțită și de lista produselor, serviciilor cărora li se va aplica semnul care se dorește înregistrat.
Înregistrarea mărcii la OSIM vă oferă protecție timp de 10 ani asupra mărcii însă doar pe teritoriul României.
Această protecție legală poate fi reînnoită, ori de câte ori doriți, pe o perioadă de 10 ani.
Pe toată perioada în care marca este înregistrată aceasta se poate valorifica atât prin vânzare cât și prin acordarea dreptului terților de a o folosi, punându-se astfel la dispoziție un contract de licență.
În ipoteza în care doriți sa va asigurați protecția mărcii în toate țările UE, înregistrarea mărcii se face la Oficiul Uniunii Europene pentru drepturile de proprietate intelectuala (EUIPO).
Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) oferă acum solicitanților înregistrării unei mărci posibilitatea ca cererea lor să fie prelucrată și publicată mai repede dacă îndeplinește condițiile pentru procedura Fast Track. Această procedură este caracterizată prin celeritate, fiind mai rapidă si mai sigură, pentru aceasta fiind necesar ca produsele și serviciile sa fie selectate dintr-o bază de date numită bază de date armonizată (HDB).
Dacă v-ați gândit sa desfășurați activități comerciale în afara UE și totodată să beneficiați de o protecție internațională, trebuie să vă adresați Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale (WIPO).
Proprietarii mărcilor înregistrate dețin un avantaj clar în detrimentul celorlalți competitori de pe piață cel puțin din perspectiva următoarelor aspecte:
Exploatarea mărcii
- prin utilizarea exclusivă de către proprietarul acesteia;
- prin contract de licențiere se generează pentru proprietar venituri;
- prin vânzarea ca activ necorporal în schimbul unui preț;
Remediu împotriva competitorilor, control deplin
- împiedică folosirea unui semn identic mărcii, pentru produse sau servicii identice;
- împiedică folosirea unui semn asemănător mărcii daca exista un risc de confuzie in percepția publicului;
- se poate solicita sancționarea, anularea unor mărci identice / asemănătoare cu cea înregistrată deja de dumneavoastră;
Exprimă stabilitate si profesionalism
- conferă afacerii evidențierea unicității, standarde ridicate, transmite încredere potențialilor clienți
- conferă prioritate in cazul unui conflict intre denumiri comerciale
În lumina noilor posibilități tehnice de înregistrare a mărcilor, fiind posibilă înregistrarea mărcilor de sunet, multimedia și chiar holograme, ar trebui făcută o evaluare serioasă de către toți proprietarii mărcilor asupra oportunității ce se deschide în vederea asigurării unei protecții suplimentare la nivelul Uniunii Europene. Se creează astfel premisele companiilor de a accede la consolidarea unui brand în adevăratul sens al cuvântului, cadru care până la recentele modificări legislative era limitat.
Toate aceste noi posibilități de înregistrare a mărcilor, care au culminat cu eliminarea cerinței privind obligativitatea reprezentării grafice, reprezintă de fapt o recunoaștere oficială a evoluției pe care societatea noastră o resimte, spre tehnic.
După o atentă analiză a business-ului pe care îl derulați ar trebui să puteți identifica toate tipurile de proprietate intelectuală care vă pot afecta activitatea și să luați in serios, în funcție de specificul companiei, fie înregistrarea mărcii, fie brevetarea invenției, per ansamblu protecția drepturilor de autor.