taxa de timbru partaj
La data de 3 noiembrie 2024 a intrat în vigoare Legea 268/2024 de modificare a OUG 80/2013 privind taxele judiciare de timbru.
Mai jos enumerăm modificările esențiale:
- 𝐫𝐞𝐝𝐮𝐜𝐞𝐫𝐞𝐚 𝐭𝐚𝐱𝐞𝐢 𝐝𝐞 𝐭𝐢𝐦𝐛𝐫𝐮 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐜𝐞𝐫𝐞𝐫𝐢𝐥𝐞 𝐝𝐞 𝐩𝐚𝐫𝐭𝐚𝐣 𝐣𝐮𝐝𝐢𝐜𝐢𝐚𝐫: mai exact 𝐭𝐚𝐱𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐜𝐮 𝐣𝐮𝐦𝐚̆𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐝𝐢𝐧 𝐭𝐚𝐱𝐞𝐥𝐞 𝐬𝐭𝐚𝐛𝐢𝐥𝐢𝐭𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐜𝐞𝐫𝐞𝐫𝐢𝐥𝐞 𝐞𝐯𝐚𝐥𝐮𝐚𝐛𝐢𝐥𝐞 𝐢̂𝐧 𝐛𝐚𝐧𝐢 a cererilor privind stabilirea bunurilor supuse împărţelii, a cererilor privind creanţele pe care coproprietarii le au unii faţă de alţii și născute din coproprietate, a cererilor privind raportul donațiilor, reducțiunea liberalităților excesive precum și a partajului propriu-zis, indiferent cum se va face acesta.
Totodată, atunci când în cadrul aceleiași acțiuni se formulează mai multe cereri, 𝐧𝐮 𝐬𝐞 𝐯𝐚 𝐦𝐚𝐢 𝐚𝐩𝐥𝐢𝐜𝐚 𝐭𝐚𝐱𝐚 𝐮𝐧𝐢𝐜𝐚̆ 𝐝𝐞 𝟓%, ci se va achita o taxă calculată la valoarea cea mai mare. Cu titlu de exemplu, dacă pentru partajarea unui apartament evaluat la 200.000 lei înainte se achita o taxă de 5%, respectiv 10.000 lei, în prezent se achită o taxă de 2.553 lei.
De asemenea, 𝐜𝐞𝐫𝐞𝐫𝐢𝐥𝐞 𝐩𝐫𝐢𝐯𝐢𝐧𝐝 𝐬𝐭𝐚𝐛𝐢𝐥𝐢𝐫𝐞𝐚 𝐜𝐚𝐥𝐢𝐭𝐚̆𝐭̧𝐢𝐢 𝐝𝐞 𝐜𝐨𝐩𝐫𝐨𝐩𝐫𝐢𝐞𝐭𝐚𝐫 𝐬̧𝐢 𝐬𝐭𝐚𝐛𝐢𝐥𝐢𝐫𝐞𝐚 𝐜𝐨𝐭𝐞𝐢-𝐩𝐚̆𝐫𝐭̧𝐢 ce se cuvine fiecărui coproprietar, precum și 𝐜𝐞𝐫𝐞𝐫𝐢𝐥𝐞 𝐩𝐫𝐢𝐯𝐢𝐧𝐝 𝐬𝐭𝐚𝐛𝐢𝐥𝐢𝐫𝐞𝐚 𝐜𝐚𝐥𝐢𝐭𝐚̆𝐭̦𝐢𝐢 𝐝𝐞 𝐦𝐨𝐬̦𝐭𝐞𝐧𝐢𝐭𝐨𝐫 𝐬̦𝐢 𝐚 𝐜𝐨𝐭𝐞𝐢-𝐩𝐚̆𝐫𝐭̦𝐢 ce se cuvine fiecărui moștenitor se vor taxa cu 50 lei pentru fiecare coproprietar sau, după caz, moștenitor.
- în ceea ce privește 𝐝𝐢𝐯𝐨𝐫𝐭̦𝐮𝐥, taxa de timbru a fost 𝐮𝐧𝐢𝐟𝐨𝐫𝐦𝐢𝐳𝐚𝐭𝐚̆, astfel încât se va achita o taxă de 200 lei indiferent de motivul divorțului (acord sau culpă).
- se clarifică inclusiv modul în care se face 𝐝𝐨𝐯𝐚𝐝𝐚 𝐩𝐥𝐚̆𝐭̦𝐢𝐢 𝐭𝐚𝐱𝐞𝐢 𝐣𝐮𝐝𝐢𝐜𝐢𝐚𝐫𝐞 𝐝𝐞 𝐭𝐢𝐦𝐛𝐫𝐮, 𝐦𝐚𝐢 𝐚𝐥𝐞𝐬 𝐢̂𝐧 𝐜𝐚𝐳𝐮𝐥 𝐩𝐥𝐚̆𝐭̦𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐞𝐟𝐞𝐜𝐭𝐮𝐚𝐭𝐞 𝐨𝐧𝐥𝐢𝐧𝐞, pentru a simplifica și eficientiza procesul.
- 𝐢𝐧𝐭𝐫𝐨𝐝𝐮𝐜𝐞𝐫𝐞𝐚 𝐮𝐧𝐨𝐫 𝐧𝐨𝐢 𝐜𝐚𝐳𝐮𝐫𝐢 𝐝𝐞 𝐫𝐞𝐬𝐭𝐢𝐭𝐮𝐢𝐫𝐞 𝐚 𝐭𝐚𝐱𝐞𝐢 𝐣𝐮𝐝𝐢𝐜𝐢𝐚𝐫𝐞 𝐝𝐞 𝐭𝐢𝐦𝐛𝐫𝐮 – atunci când părțile soluționează litigiul printr-o 𝐭𝐫𝐚𝐧𝐳𝐚𝐜𝐭̦𝐢𝐞 și atunci când 𝐩𝐚̂𝐫𝐚̂𝐭𝐮𝐥 𝐚𝐜𝐡𝐢𝐞𝐬𝐞𝐚𝐳𝐚̆ 𝐥𝐚 𝐩𝐫𝐞𝐭𝐞𝐧𝐭̦𝐢𝐢𝐥𝐞 𝐫𝐞𝐜𝐥𝐚𝐦𝐚𝐧𝐭𝐮𝐥𝐮𝐢. Aici vorbim de o restituire parțială, respectiv de jumătate din taxa plătită.
- în ceea ce privește 𝐚𝐣𝐮𝐭𝐨𝐫𝐮𝐥 𝐩𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜 𝐣𝐮𝐝𝐢𝐜𝐢𝐚𝐫, modificările se referă la 𝐜𝐥𝐚𝐫𝐢𝐟𝐢𝐜𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐜𝐫𝐢𝐭𝐞𝐫𝐢𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐝𝐞 𝐚𝐜𝐨𝐫𝐝𝐚𝐫𝐞 𝐚 𝐚𝐣𝐮𝐭𝐨𝐫𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐩𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜 𝐣𝐮𝐝𝐢𝐜𝐢𝐚𝐫, astfel încât acesta să fie mai accesibile, precum și la 𝐞𝐱𝐭𝐢𝐧𝐝𝐞𝐫𝐞𝐚 𝐩𝐨𝐬𝐢𝐛𝐢𝐥𝐢𝐭𝐚̆𝐭̦𝐢𝐢 𝐝𝐞 𝐚 𝐚𝐜𝐨𝐫𝐝𝐚 𝐚𝐣𝐮𝐭𝐨𝐫𝐮𝐥 𝐩𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜 𝐣𝐮𝐝𝐢𝐜𝐢𝐚𝐫 𝐬̦𝐢 𝐩𝐞𝐫𝐬𝐨𝐚𝐧𝐞𝐥𝐨𝐫 𝐣𝐮𝐫𝐢𝐝𝐢𝐜𝐞 𝐟𝐚̆𝐫𝐚̆ 𝐬𝐜𝐨𝐩 𝐥𝐮𝐜𝐫𝐚𝐭𝐢𝐯 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐚𝐜𝐭̦𝐢𝐨𝐧𝐞𝐚𝐳𝐚̆ 𝐢̂𝐧 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫𝐞𝐬 𝐩𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜.
Prezentul articol nu constituie consultanta juridica în sensul Legii 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat. Pentru o consultanta juridica, vă rugam sa ne scrieți la office@law-partners.ro și vă va răspunde un avocat specializat.