dizolvarea asociatiei
Procedura în care poate avea loc dizolvarea asociației iar mai apoi lichidarea acesteia este reglementată de prevederile O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații.
Potrivit legii, adunarea generală a asociaților este cea care are competența de a decide asupra dizolvării și lichidării asociației, precum și asupra destinației bunurilor rămase după lichidare. Prin aceeași hotărâre prin care s-a decis dizolvarea asociației trebuie numiți și lichidatorii, sancțiunea fiind lipsirea de efecte juridice a hotărârii de dizolvare.
Lichidatorii pot fi persoane fizice sau persoane juridice, autorizate în condițiile legii. Odată cu numirea lichidatorilor, mandatul consiliului director al asociației încetează.
Spre deosebire de procedura de dizolvare voluntară a unei societăți cu răspundere limitată, care este de competența Oficiului Registrului Comerțului, procedura de dizolvare voluntară a unei asociații este de competența instanței judecătorești. Prin urmare, hotărârea adunării generale prin care s-a decis dizolvarea asociației trebuie sa fie depusă la judecătoria în a cărei circumscripție teritorială asociația își are sediul, pentru a fi înscrisă în Registrul asociațiilor și fundațiilor.
Imediat după intrarea lor în funcție, lichidatorii vor efectua inventarierea și vor încheia un bilanț care să constate situația activului și pasivului. Operațiunile juridice pe care asociația le are în curs de derulare vor fi continuate de lichidatori, aceștia urmând să încaseze creanțele și să plătească datoriile. Dacă numerarul este insuficient lichidatorii vor proceda la vânzarea la licitație publică a bunurilor asociației.
În termen de 2 luni de la terminarea lichidării, lichidatorii trebuie să depună bilanțul, registrul jurnal și un memorandum, declarând operațiunile de lichidare la Registrul asociațiilor și fundațiilor al judecătoriei. Dacă în termen de 30 de zile libere de la depunerea bilanțului nu se înregistrează nici o contestație, bilanțul se consideră definitiv aprobat şi lichidatorii, cu autorizarea judecătoriei, vor remite celor în drept bunurile şi sumele rămase de la lichidare, împreună cu toate registrele şi actele asociației şi ale lichidării. Numai după aceasta lichidatorii vor fi consideraţi descărcaţi şi li se va elibera, în acest scop, un act constatator.
După terminarea lichidării, lichidatorii trebuie să ceară radierea asociației din Registrul asociațiilor şi fundațiilor. De la acest moment, asociația încetează a ființa.
Este important să menționăm faptul că bunurile asociației, rămase în urma dizolvării, nu pot fi transmise către persoane fizice. Aceste bunuri vor putea fi transmise către persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemănător, printr-o procedură stabilită în statutul asociației.
În cazul în care statutul asociației nu prevede o procedură de transmitere a bunurilor ori dacă prevederea este contrară legii sau ordinii publice, bunurile rămase după lichidare vor fi atribuite de instanța competentă unei persoane juridice cu scop identic sau asemănător.
Prezentul articol nu constituie consultanta juridica în sensul Legii 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat. Pentru o consultanta juridică referitoare la dizolvarea unei asociații, vă rugam sa ne scrieți la office@law-partners.ro și vă va răspunde un avocat specializat cu o evaluare a cazului dvs.
Av. Andreea ȚURCANU | BRANCOV SIMIONESCU TODOR S.C.A.