Suntem contactați din ce în ce mai des de clienți persoane fizice care au restante la companiile de telefonie mobilă fie pentru că au uitat să le achite sau chiar au refuzat achitarea lor crezând că aceste debite vor dispărea ca prin minune. Ei bine, acești clienți au ajuns să achite ulterior și penalități de întârziere. Astfel, o datorie de câteva sute de lei neachitată la termen se poate transforma într-o datorie de câteva mii de lei!!
Cum s-a ajuns într-o astfel de situație?
Companiile de telefonie mobilă cesionează datoriile clienților către recuperatorii de creanțe care ajung să te someze să efectuezi benevol plata, să te contacteze telefonic în mod continuu, dacă nu chiar abuziv, dar și să intenteze tot felul de acțiuni în instanță prin intermediul cărora solicită inclusiv plata penalităților de întârziere.
Ce poți să faci?
În primul rând, când primești somația de plată de la recuperatorii de creanțe verifică atent documentele care stau la baza debitului restant pentru a vedea dacă această datorie este sau nu prescrisă. Dacă datoria este prescrisă poți să le trimiți un răspuns în acest sens.
Acești recuperatori pentru a ”recupera” datoria vor introduce pe rolul instanțelor cereri de chemare în judecată (cereri de valoare redusă sau chiar ordonanțe de plată) pentru a obține astfel un titlu executoriu împotriva ta. Doar în baza unui titlu executoriu se va putea începe procedura de executare silită (înființarea popririi conturilor bancare, punerea sub sechestru a bunurilor mobile, vânzarea prin licitație a bunurilor imobile, etc).
În momentul în care primești cererea de chemare în judecată, cel mai bun lucru este să ieși din pasivitate și să depui întâmpinare prin care să te aperi deoarece majoritatea creanțelor astfel solicitate sunt prescrise.
Termenul general de prescripție este de 3 ani, iar dacă a trecut mai mult de 3 ani de la data emiterii facturii de către compania de telefonie și momentul introducerii acțiunii de către recuperatori, poate fi invocată prescripția. Excepția prescripției nu poate fi invocată din oficiu de către instanța de judecată, ci aceasta se invocă de către pârât prin apărarea formulată (în termeni juridici denumită întâmpinare).
Dacă nu te aperi, instanța nu va cunoaște poziția ta procesuală, va judeca cauza în baza documentelor prezentate de către recuperatorii de creanțe și va emite o hotărâre prin care te va obliga nu doar la plata datoriei, dar și a penalităților de întârziere (dacă sunt solicitate) și astfel vei ajunge să plătești acea sumă fabuloasă.
Prin urmare, dacă ai restante la companiile de telefonie mobilă recomandarea noastră este fie să achiți debitul înainte de a se demara vreo acțiune împotriva ta, fie să te aperi în cadrul proceselor intentate pentru a nu ajunge să plătești mii de lei pentru un debit de câteva sute de lei.
Prezentul articol nu constituie consultanta juridica în sensul Legii 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat. Pentru o consultanță juridică, vă rugam sa ne contactați pe e-mail office@law-partners.ro.
Fondator @ BRANCOV SIMIONESCU SCA