Blog

Noi reguli de publicitate pentru cabinetele stomatologice, aplicabile din 1 iulie 2025

În contextul dinamicii juridice și profesionale, Colegiul Medicilor Stomatologi din România introduce, din iulie 2025, un Ghid de bune practici privind publicitatea. Prezentul articol își propune să explice noile cerințe în materie de publicitate, într-o manieră structurată și ușor de înțeles pentru medicii stomatologi.

  1. Scopul publicității profesionale și limitele ei

Publicitatea stomatologică trebuie să informeze și să educe pacienții cu privire la serviciile si tratamentele disponibile, fără a induce în eroare. Comunicarea trebuie să fie:

  • Factuală, bazată pe dovezi științifice;
  • Neînșelătoare și lipsită de superlative;
  • Lipsită de comparații directe cu alte cabinete.
  1. Principalele mijloace de publicitate

În materie de publicitate, medicii stomatologi pot folosi:

  • Firmă, siglă, logo, slogan, e-mail, cărți de vizită cu date legale și informații profesionale;
  • Website și pagini de social media cu informații strict profesionale, fără reclame pentru produse sau servicii care nu sunt în legătură directă cu profesia de medic stomatolog;
  • Participarea la congrese, simpozioane, emisiuni TV/ radio/ în mediul online sau la alte evenimente pe teme medicale, publicarea de studii, articole, comentarii și lucrări științifice;
  • Reclame în mediul online cu respectarea codului deontologic și a reglementărilor în vigoare (a se vedea mai jos);
  • Broșuri și pliante cu informații strict profesionale, educaționale și conforme cu normele deontologice;
  • Publicitate stradală care poate include exclusiv informații profesionale, fără a avea imagini asociate sau materiale video, indiferent de conținutul acestora.
  1. Ce este permis medicilor stomatologi în materie de publicitate? Exemple de bune practici.

  • Materiale de tipul ”înainte și după”, testimoniale și mărturii ale pacienților, după obținerea consimțământului informat al acestora, cu asigurarea anonimatului; indicarea numelui sau a altor date de identificare ale pacienților  se poate face doar cu consimțământul expres și informat al acestora;
  • Prezentarea, inclusiv prin fotografii și ilustrații educative, a cabinetului, echipamentelor, dispozitivelor și a tehnologiilor folosite, a serviciilor și a echipelor medicale;
  • Informații obiective și neutre despre serviciile oferite, fără exagerări;
  • Liste de prețuri în cabinet și pe website;
  • Testimoniale reale, fără exagerări.
  1. Ce este interzis explicit?

  • Referirea la titlul de ”specialist” fără corespondent în nomenclatorul de specialități medicale sau folosirea unei alte denumiri pentru o specialitate medico-dentară față de cea consemnată în nomenclatorul de specialități medicale (de ex.: specialist chirurgie implantologică);
  • Utilizarea titlului de „specialist” dacă medicul nu deține un certificat de medic stomatolog specialist emis de MS;
  • Utilizarea unui titlu academic universitar fără a deține acea funcție;
  • Utilizarea titlului de „expert„;
  • Comparații cu alți profesioniști cum ar fi  „mai bun decât„, „superior față de„, „peste standardul pieței„, „cabinetul ideal„;
  • Denigrări precum „tratamentul este prost făcut„,  „un singur medic nu are cum să facă totul bine, trebuie o echipă„;
  • Superlative precum „cel mai bun”, „numărul unu”, „lider”, „excelență”, „tehnologie de cea mai nouă generație”, „cele mai performante”, „de calitate superioară”, „echipă de elită”,  „servicii profesionale”, „rezultate fantastice de fiecare dată”;
  • Promovarea serviciilor prin oferirea de bonusuri, cadouri, gratuități, reduceri, vouchere, tombole sau alte facilități, returnarea prețului pentru pacienții nemulțumiți. Medicii nu pot folosii expresii precum:  „gratuit”, „ofertă”, „promoţie”, „ocazie”, „discount”, „de nerefuzat”, „la un preț avantajos”, „la prețuri mici”, „garanție”;

*Ghidul nu interzice acordarea unor facilități financiare, consultații gratuite, reduceri sau a altor avantaje materiale către pacienți dar acestea nu trebuie folosite ca instrumente de promovare și de atragere a clientelei.

  • Promovarea serviciilor prin practicarea de vânzări grupate sau condiționarea serviciilor, cum ar fi „la două implanturi, al treilea este gratuit„;
  • Referire la funcții sau activități care nu au legătură cu profesia precum: ”acționar al …”;
  • Menționarea procentelor de succes sau a cifrei de afaceri, cu excepția cazurilor în care acestea pot fi dovedite, precum „rata de succes de 99%”, „tratamente 100% eficiente”; „peste 1.000 de zâmbete schimbate”;
  • Imagini care nu au o legătură directă cu serviciile stomatologice sau domeniul medical;
  • Publicitate înșelătoare cum ar fi „implant fără tăieturi”,  „dinți ficși în 24 de ore”,  „obturație laser, fără freză, fără durere”;
  • Reclama la produse farmaceutice, dispozitive medicale şi alte produse;
  • Oferirea unor garanții precum „garanție pe viață”, „succes 100%”, ”rezultat perfect”, ”dinți sănătoși pe viață”
  1. Concluzie și recomandări

  • Auditați mijloacele de promovare pentru a identifica eventualele abateri;
  • Implementați actualizările obligatorii în tot conținutul publicitar;

Pentru audit personalizat sau consultanță, echipa noastră de avocați vă stă la dispoziție. Ne puteți contacta la office@law-partners.ro

Av. Slageana Brancov | Managing partner Brancov Simionescu SCA